LINK(s) fietsen, cultuur en rode ibissen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nico, Nini, Rob, Astrid - WaarBenJij.nu LINK(s) fietsen, cultuur en rode ibissen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nico, Nini, Rob, Astrid - WaarBenJij.nu

LINK(s) fietsen, cultuur en rode ibissen

Blijf op de hoogte en volg Nico, Nini, Rob, Astrid

15 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Vandaag op de pedalen.
Tegenover het hotel zit de verhuur. Allemaal nederlandse fietsen, wel oud maar goed te berijden. De luxe hebben zelfs vering en 7 versnellingen.
Eerst door de wijk Blauwgrond richting Leonsberg. Aan de linkse kant van de weg fietsen is een uitdaging. Gelukig hadden we geen kleren aan met een keurig gestreken vouw want ze rijden die er uit.
Veilig aangekomen in Leonsberg, nadat we eerst nog een stuk te ver waren gereden. De fietsen oo een korjaal geslouwd en de Suriname rivier overgestoken. Daar is het fort Amsterdam. Het is keurig gerestaurreerd en ook goed gedocumenteerd. Is is ook weer een stukje oorlogsgeschiedenis van het koninkrijk. Daar is hier in Suriname volop van te vinden.
Vervolgens onze korjaalschipper gebeld dat we opgehaald wilden worden. Dit is overigens een keurig onderhouden scheepje in tegenstelling tot veel andere boten waarvan je je afvraagt waarom deze nog drijven, zo miserabel zien die er uit.
Fort Nieuw Amsterdam ligt op de scheiding van de marowijne rivier en de Surinamerivier. Met het korjaaltje zijn we richting de Atlantische oceaan gevaren, dus stromafwaarts. Er waren volop dolfijnen te zien maar deze soort springt niet echt uit het water maar leuk was het weer.
Op de terugweg heel veel vogels gespot. Met als klap op de vuurpijl meer dan 10 rode ibissen. Heel bijzonder want ze zijn zeldzaam. De zilverreiger is hier een veel vorkomende vogel, kleiner dan in Nederland en eigenlijk heel gewoon. Veel meer bijzonder is de blauwe reiger, die hier ook echt blauw is.
Verder nog gieren, diverse fraaie meeuwen.
Na terugkonst in Leonsberg weer op de fiets terug. Veilig terug de rijwielen ingeleverd. Snel gedoucht en nu de stad in. We hebben nog koop en vanavond nog een heerlijk diner.
Liefs, nnar

• 15 Maart 2013 - 21:43

Anne-Mascha:

Ik hoop, dat jullie genieten van een lekker diner. Ik ben net terug van het Galabal op school (examenklassen) en heb daar heerlijke hapjes op (sushi, garnalen, iets met zalm). Jammer, dat ik thuis al had gegeten.... Dat verplichte nummer zit er weer op; morgen wat klussen in huis en 's avonds eten in de Bourgondiër met collega's en daarna naar de voorstelling van de 3 Musketiers (met in de hoofdrol weer een andere collega) van de BOV (jullie zijn 2 jaar geleden naar Titanic van de BOV geweest).

Fijne terugvlucht en tot zondag.

XX Mas

• 16 Maart 2013 - 11:12

Mag:

Leuk dat jullie weer naar huis komen, al zal ik de 4opweg berichtjes missen!
    Papy voelt zich nog steeds beroerd, oliv gaat er morgen heen met mamie. Oliv is aardig van slag... Vandaag gaan zijn zus en mamie naar het ziekenhuis, morgen oliv mey zijn mama.
    Je mag maar met 2 personen per dag en om de beurt. Denk dat ik maandag ga, voordat ik naar brussel rij. Zit 2 dagen in dublin. Dat is niet links fietsen maar rijden met het stuur aan de verkeerde kant. Ben dinsdag pas weer laat thuis.
    Sneeuw is hier eindelijk weg al is het nog steenkoud! Neem maandag mijn kacheltje maar weer mee naar het werk.
    Dat heeft trouwens niet geholpen tegen de verkoudheid. Heb alweer een snotterneus en Sven ook! Die is nu wakker hoor ik! Zal wel honger hebben!
    Kus tot zondag