Terug uit de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nico, Nini, Rob, Astrid - WaarBenJij.nu Terug uit de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nico, Nini, Rob, Astrid - WaarBenJij.nu

Terug uit de jungle

Blijf op de hoogte en volg Nico, Nini, Rob, Astrid

09 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

We zijn terug in Paramaribo. Ik weet niet goed waar ik moet beginnen. De indrukken zijn zo overweldigend, zo puur en fascinerend.
Op 28 februari zijn we met de bus naar Domburg. Er is daar verder nauwelijks iets. Domburg was in de koloniale tijd een van de ontelbare plantages. Na een lunchpauze en en korte wandeling zijn we in de boot gegaan. Een smale korjaal waar we precies inpassen met z'n 20_igen. Onderweg aangelegd bij een vormalige leprakolonie. Het moet daar heel erg geweest zijn, vooral omdat je naast je eigen kwaal ok nog eens wordt opgevrteten dor de ontelbare insecten. Je begrijpt het wel, we waren blij weer in de boot te zijn. Verder nar Overbridge. Een 'Resort,.met strand. Bij hoogwater heben we gezwommen binnen de netten. Want er buiten wordt jegekust door de Piranha's, en da's niet lekker. Verder een mooie wandeling door het bos gemaakt.
1 Maart. Boottocht naar Jodensavanna, een voormalige plantage van Portugese joden. Zij haden 9000 slaven. Onderweg diverse roodkopgieren gespot.
Verder enkele indianendorpen bezocht.
Na nog een nacht in Overbridge op 3 maart naar Brownsberg. Het eerste stuk ging best goed. Toen we echter de berg op moeten klimmen werden we voortdurend door elkaar geschud door alle kuilen. Bovendien was de weg bezaaid met plassen. In de eerste versnelling ging het verder totdat we met de bus een paar ker weggleden en tenslotte in de greppel belanden. Het is niet zo dat je zo maar de berg afglijd maar toch ook wel heftig. Wij uit de bus. Enkele sterke mannen duwen, eerst proberen een stukje terug te zakken de helling af en daarna op volle toeren proberen omhoog te komen. En dat lukte. Wij er op een drafje door de modder er achter aan. Lachen, gieren, brullen. Nadat het iets vlakker werd in de bus weer verder. In Brownsberg zijn we regelmatig tot op de bilnaad natgeregend. Kleren drogen was er niet bij want ook in de sporadische zonestralen verdampte het vocht niet door een RV van 100%.
'S Morgens een wandeling naar de Ireneval en de Leoval. We hebben ons leker afgespoeld onder de waterval. Terug moesten we 275 meter klimmen over soms glibberige paden. Blij dat we onze stokken mee hadden. Na 6,5 uur terug boven. Douchen en lekker eten en vroeg onder zeil.
De dag erna weer 325 meter gedaald in lange wandeling van totaal 7 uur. Doodmoe waren we blij boven te zijn.
De laatste dag een vlakke wandeling van 6 km.
Al met al was het geweldig mooi op de berg maar ook erg vochtig. Uiteindelijk stink je allemaal even erg en dan maakt het niet meer uit.
4 maart opnieuw in de eerste versnelling de hlling afgeglibberd. Ging uitstekend.
Overnachten op Ston Eiland, een schiereiland in het Brokopondomeer. Een bizar gezicht al die woudreuzen die voor een deel boven water uitsteken. Het meer is 75 km lang en 20 km breed. 5000 Marrons moesten in de 60-iger jaren hun dorpjes verlaten omdat die onder water kwamen te staan.
We hebben gevist op piranha's. Helaas maar 2 gevangen.
Nu ga ik eerst versturen voordat de tablet vastloopt door de slechte verbinding.
Liefs van nnar

• 09 Maart 2013 - 21:54

Katinka:

Hoi lieve allevier. Fijn dat jullie het zo fantastisch hebben. Ik hoorde van de week aan mama's stem al genoeg, dit is een topreis! Hier vanavond ook erg leuk geweest. Dam had niets door van t georganiseerde feestje en was ontroerd. Erg gezellig geweest. Nu uitgeput op de bank:), kusjes van ons vieren.
    Ps de meiden hebben jullie aarten en zijn er heeeeel erg blij mee. Ze zijn vandaag aan de visite geshowed.

• 09 Maart 2013 - 21:58

Anne-Mascha:

Hoi lieverd,

wat een verslag weer. We wachten nu al op het vervolg.... Haha. Hier alles goed, alleen Merle beetje verkouden en die heeft nu voor het eerst in haar leven koorts. Vanmiddag bij oma geweest en met haar beneden gegeten. Ze vond het erg lekker. Vandaag zijn ook de kaarten binnengekomen! Merijn vindt hem heel mooi en verder zijn we goed bezig geweest, want de achtertuin is voor een heel groot gedeelte met de hogedruk schoongespoten, morgen het laatste stukje en laat dan de "kijkers" maar komen...

Veel liefs Rich, Mas, Merijn en Merle.

• 09 Maart 2013 - 22:31

Daphne:

Super reis! Ben blij dat ik niet in die bus zat-:). Hier alles ok. Elvira weer een PR vandaag. Tijmen moest toekijken naar zijn team 12-0 gewonnen. Niks bijzonders dus, geniet geniet en geniet, geniet. Voor jullie allemaal 1 x. XXXX

• 10 Maart 2013 - 08:15

Tijmen:

Cool
    Tijmen

• 10 Maart 2013 - 15:14

Dag lieve narretjes,
    Zojuist hebben we alle verslagen samen nog eens even doorgenomen. Conclusie, vakantie met veel ontberingen. Jammer want van een vakantie verwacht je heel wat, zegt Oma Riet, maar zeker geen ontberingen.

Wat we wel stoer vinden is dat jullie beschermd worden met een (vis)netje tegen de piranha's maar ze vervolgens wel gaan vangen. Jammer dat we niet weten wat er mee gebeurd is. Waren ze lekker? Zijn ze teruggezet voor de visarenden? Of op de lokale markt verkocht aan de indianen? We kunnen er slechts naar raden!

Hoe is het afgelopen met de insecten daar? En hoe zijn jullie over de rivier de watervallen gepasseerd? Hoe smaakte het inheemse eten. Ook van die lekkere insecten gegeten of was het toch krokodillenvlees?

• 10 Maart 2013 - 15:24

Het vervolg.

Ja, we zijn niet zo handig dus in een moment van onoplettendheid vloog het eerste deel van de email er al uit. Nu het tweede deel dus.

We hopen in het volgende bericht wat antwoord te krijgen op onze vele vragen.

Wat ons ook is opgevallen is dat men kennelijk in Suriname wel een bijdehante klusser kunnen gebruiken met al die restauratiewerkzaamheden en die moeizame bustochten.

Hier gaat het inmiddels weer een weekje vriezen, tot -6 graden aan toe. Geniet dus vooral van het heerlijke tropische weer met de vochtigheidsgraad van 100%. Maar ach, als het zo heet is, is wat vocht toch altijd lekker?

Overigens vragen we ons ook af of WIJ nu de foto's hebben gemist of dat die er nog niet bijstaan. Want al die Marronmeisjes met die sambaballen hebben ons natuurlijk wel nieuwsgierig gemaakt.

Oma is naar de tandarts geweest met Jenny en dat lijkt allemaal goed te zijn verlopen.

Vorige week hebben we samen soep gemaakt voor de bewoners en deze week zitten we gezellig wat te lezen in het restaurant. Oma is voor de tweede keer aan de borrel, een ferme mep advocaat met een flinke dot slagroom.

Het gaat hier in ieder geval allemaal prima.

Liefs van Oma Riet en Henk

• 10 Maart 2013 - 15:54

Oma Riet En Henk:

Het derde bedrijf vanuit Dordrecht.

We hebben nog wat eettips voor jullie opgezocht als je in Paramaribo bent. Daar komen ze:

Wil je lekker en goedkoop Surinaams-Javaans eten? Ga dan naar Javaanse wijk Blauwgrond. Hier vind je heel veel eenvoudige, maar erg lekkere eethuisjes. De twee bekendste zijn Pawiro en Mirosso. Ze liggen slechts een paar meter van elkaar vandaan, maar vertonen wel enkele verschillen. Zo moet je bij Pawiro je eten zelf aan de balie bestellen en is het niet mogelijk om er alcohol te drinken. Dat kan je wel bij Mirosso en bij dit restaurant nemen ze je bestelling wel aan tafel op. Je merkt die verschillen natuurlijk wel in de prijs. Je betaalt bij Pawiro gemiddeld zo’n € 5 voor een goede maaltijd en bij Mirosso ongeveer het dubbele.

Schaafijs
    Schaafijs is typisch Surinaams. Overal op straat vind je kraampjes die het verkopen. Om deze drank te bereiden, wordt ijs van een groot ijsbok afgeschaafd en in een beker geserveerd. Vervolgens wordt hieraan één van de volgende Surinaamse siropen naar smaak toegevoegd: Kola, Orgeade, Markoeza, Gember, Su Su/Dawet en Tamarinde. Lekker verfrissend op de warme dagen.

Anthony’s Corner
    Heb je trek in lekkere broodjes maar wil je hier niet teveel geld aan uitgeven, breng dan even een bezoekje aan Anthony’s Corner. Je vindt deze zaak in dezelfde straat als het Krasnapolsky en je betaalt voor de verse, goed belegde broodjes slechts SRD$ 3 to SRD$ 5 (€ 1 tot € 2).

Eet smakelijk van Oma Riet en Henk